DOWOLNY TEKST DOWOLNY TEKST DOWOLNY TEKST DOWOLNY TEKST DOWOLNY TEKST DOWOLNY TEKST DOWOLNY TEKST DOWOLNY TEKST DOWOLNY TEKST DOWOLNY TEKST

PALETA BARW

1.
Posiadamy w ofercie gamę "Barwideł - pigmentów naturalnych", kopalnych do barwienia pobiał wapiennych: ziemie czerwone, żółte, ziemię manganową, mączkę z Białej Marianny, cocciopesto mikronizowane itp.  
Zestaw Barwideł umożliwia wybarwienie pobiał w kolorach historycznie stosowanych w Polsce. 
Barwidła nie są przetworzone chemicznie ani termicznie (palone). Nie zawierają dodatków - pigmentów żelazowych syntetycznych, pigmentów chromowych syntetycznych itp. Barwidła mają nieregularną, grubą granulometrię (30 - 50 mikronów), bogate są w domieszki minerałów - są nieimitowalne.
Dodać należy, że Barwidła naturalne, są bezpieczne dla wapna - nie powodują "krwawienia" (migracji pigmentów) a ich granulometria nie niszczy struktury skarbonatyzowanego wapna.


2.
Poniżej prezentujemy miniatury kolornika barw polskich-wapiennych 2016. Całość można pobrać w pliku pdf, klikając na zamieszczony poniżej link. Wszystkie barwy dostępne są w formie współczesnych farb krzemianowych. To jedyny tego typu projekt w Europie, umożliwiający powrót "Barw naszych korzeni" do przestrzeni publicznej - np. na elewacje zespołów mieszkaniowych ocieplanych BSO.

Kolekcja barw polskich - wapiennych 2016 - pobierz PDF

Złota ochra z Baczyny czystością i jakością przewyższa tę z Roussillion. Tuffit z Barczy nie ustępuje w niczym ziemi werońskiej, zaś świętokrzyska śmietana hematytowa daje nam róż, dla którego nie ma odpowiednika w Europie.
Wydobywany od wieków azuryt i malachit z góry Miedzianki służył do wymalowań na murach oraz dekoracji rzeźb. Błękit górski i grynszpan zobaczyć możemy w Wiślicy, Opatowie oraz w ołtarzu Wita Stwosza w Krakowie.

Wszystkie barwidła - kopalne pigmenty - niezbędne do stworzenia kolekcji, pozyskaliśmy bez wyjątku in situ.
Przez ich zarobienie wapnem powstały rozbiały autentyczne w swojej niepowtarzalności - tym różnią się od kolorów uzyskanych komputerowo w laboratoriach dla odbiorców z całego świata - czyli znikąd.



Intencją podjętej pracy nie był “archeologizm”, ale współczesne zastosowanie barw tak mocno osadzonych w krajobrazie i tradycji - z pożytkiem dla jakości naszej, jakże umęczonej, przestrzeni publicznej. 


Pigmenty kopalne są naturalnie “zanieczyszczone”. Po dodaniu ich do wapna, które nigdy nie jest białe, otrzymujemy wyjątkowe łagodne barwy. Można powiedzieć, że mamy do czynienia z kolorami “powściągliwymi”, minimalizującymi ryzyko “wpadki kolorystycznej” projektanta.


Farby wapienne były lekko laserunkowe, z czasem ścierały się odsłaniając jasną, piękną wapienną wyprawę. Na początku XX w. upowszechniły się tynki z domieszką szarego cementu. Malowanie takich ścian wapnem porównać można do malowania akwarelą na szarym papierze. To była jedna z przyczyn odstąpienia od stosowania farb wapiennych. 

Teraz z dużą satysfakcją przywracamy barwy wapienno - kopalne pod postacią nowoczesnych mineralnych farb elewacyjnych na bazie potasowego szkła wodnego.
Przedstawione kolory zostały wybrane spośród około trzystu, istnieje możliwość wyboru odcieni pośrednich.



Nie mogliśmy nie uzupełnić kolekcji o kolory polep - wypraw glinianych oraz błękitu wapiennego - sztucznej ultramaryny, która w drugiej połowie XIX w. mocno naznaczyła krajobraz wielu regionów, nie tylko wsi, ale i mniejszych miast, takich jak Chęciny, Stopnica czy Pińczów. 



Na życzenie projektanta istnieje możliwość wybarwienia farby wg wskazanego kolornika.
W kolorniku znajdą Państwo WOŚ - wsp.odb.światła, wartość RGB oraz nazwę-miejsce pochodzenia i kod barwy.
Aby pobrać kolornik Barwy polskie -wapienne 2016 w pdf, proszę kliknąć na link.

  


Uwagi:

Odwzorowanie barw na monitorze zależy od wielu czynników: kalibracji i typu monitora, karty graficznej, oprogramowania operacyjnego, przeglądarki internetowej oraz sposobu w jaki kolor został zapisany w pliku wyjściowym do tworzenia prezentacji. Np. kolornik barw polskich - wapiennych został sporządzony jako RGB i zapisany w pdf - zatem służy do prezentacji typu web a nie druku.